“Barijs” Sīls: fikcija pret realitāti Daga Laimana dinamiskajā trillerī

Šonedēļ kinoteātros nonāk režisora Daga Laimana (“Go”, “The Bourne Identity”, “Mr. & Mrs. Smith”, “Jumper”, “The Edge of Tomorrow”… turpināt?) jaunākais trilleris, kurš balstīts uz patiesu stāstu – “American Made” jeb “Barijs Sīls: Īstens amerikānis”. Ar īstenu (īstenāko!) amerikāni Tomu Krūzu galvenajā lomā. Spraigs, dinamisks, impulsīvs kino, kurš nevienu neatstāj vienaldzīgu. Atceroties to, kā Holivudas sapņu fabrikas dzirnakmeņos ikviens “patiess stāsts” pārtop par lielbudžeta fantāziju, mēģināsim saprast, cik daudz no filmas ir izdoma, bet cik – realitāte. Šoreiz tas ir svarīgi, bet uzmanīgi ar “spoileriem”.

“Barijs” Sīls: patiesais stāsts

Kopsavilkumā: Adlers Berimens “Barijs” Sīls (1939-1986) bija amerikāņu pilots, kontrabandists, narkotiku dīleris un naudas atmazgātājs (šīs ir tikai oficiālās apsūdzības), kurš īsu laiku strādāja aviosabiedrībā TWA, bet tad pārgāja “Medellin” karteļa un DEA (“Drug Enforcement Agency”) pusē. Jebkādas liecības par “Barija” Sīla saistībām ar CIP (Centrālo izlūkošanas pārvaldi) ir iznīcinātas vai nekad nav eksistējušas…

Fakts: Adlers Sīls tiešām piedzima un uzauga Beitonrūžā, Luiziānā, būdams īsts “dienvidu puika”. Jau pusaudža gados viņš sāka savu pilota karjeru, kura viņam bija asinīs, – 15 gados saņemtā pilota licence un 16 gados saņemtā pastāvīgā pilota licence (kurš Latvijā šajā vecumā vispār prot vadīt auto, nemaz nerunājot par lidmašīnu?) to uzskatāmi pierādīja. Sīls bija radīts debesīm un aviācijai un, nodienējot nacionālajā gvardē un armijas rezervē, pievienojās aviokompānijai TWA, kur kļuva par vienu no gados jaunākajiem “Boeing 707” pilotiem.

Barijs Sīls

Fakts: drīz vien Sīla alkatība noveda viņu līdz no seriāla “Narcos” zināmajiem tēliem – narkotiku bosiem Pablo Eskobara un Očoa brāļiem, kuri algoja Sīlu un viņa tālaika komandu kā lieliskus pilotus, kuri varētu nemanīti pārvest milzīgas kokaīna kravas no Kolumbijas un Nikaragvas uz ASV, tādējādi sekmējot 80. gadu kokaīna epidēmiju. Neilgi pēc savas nelegālās darbības sākšanas “Barijs”, kurš Eskobara aprindās bija pazīstams ar iesauku “The Fat Man” (Toms gan jau negribēja uzbaroties, kā to ir darījuši visi proper aktieri, no De Niro līdz Beilam), Sīls nokļuva DEA skavās, tika notverts un apsūdzēts uz 10 gadiem par narkotiku kontrabandu īpaši lielos apmēros. Bet tas bija tikai stāsta sākums…

Saprotot, ka beigas ir klāt, Sīls mēgināja sarunāt vienošanos ar jebkuru štata prokuroru, kurš viņu uzklausīja (lielākoties neviens), līdz tika līdz pašai Vašingtonai, kur vienojās ar DEA par informanta statusu. Sīla galvenais nosacījums – nekāda cietuma, nekāda apcietinājuma. Sākot ar 1984. gadu, Sīls turpināja darbu “Medellin” karteļa labā, bet to pilnībā kontrolēja viņa jaunie DEA “saimnieki”. Tas viss turpinājās bez šķietamiem starpgadījumiem, kad 1988. gadā Sīls nolaidās Nikaragvas gaisa telpā un it kā uzņēma CIP pasūtītus fotoattēlus ar tobrīd trimdā esošo Eskobaru, viņa tuvākajiem līdzgaitniekiem un Nikaragvas valstsvīriem, kuri priecīgi un smaidīgi (cik var spriest pēc fotogrāfijām) iekrāva kokaīna kravu Sīla lidmašīnā. Kas tika paredzēts kā efektīvs slepentrieciens Eskobara kartelim izrādījās spilgts “pšiks” – avīzē “The Washington Post” publicētais materiāls, kurā tika atklāts Sīla vārds, bija nāves spriedums cilvēkam, kurš faktiski pasaulei publiskoja Eskobara netīros darījumus.

Barijs Sīls

Tālākais bija tikai laika jautājums – no Sīla novērsās gan DEA, gan arī CIP (kuri, protams, vienmēr un neredzami bija klāt), bet pats Sīls krietni par zemu novērtēja Kolumbijas karteli (jo nebija redzējis “Narcos”). Personīgi atteicies no liecinieku aizsardzības programmas, “Barijs” turpināja izpildīt tiesas lēmumu – 1000 sabiedrisko darbu stundu – kad, izpildījis vien trešdaļu no piespriestā, viņu turpat notiesāšanas vietas autostāvvietā nogalināja Kolumbijas karteļa slepkavas. Visu cieņu – visi trīs tika notverti uz ASV-Meksikas robežas un notiesāti uz mūža ieslodzījumu bez apelācijas iespējām. Tas gan diez vai palīdz Sīla tuviniekiem…

Pāris mēnešus pēc Sīla bojāejas viņa liktenis tika lemts Baltajā namā – pats Ronalds Reigans esot bijis baltkvēlē par to, ka tik svarīgi liecinieki par t.s. “war on drugs” neesot bijuši pietiekami pasargāti. Bet tālāk jau sākas kino.

“American Made” jeb “Barijs Sīls: Īstens amerikānis”

Protams, ka filma ar Tomu Krūzu galvenajā lomā uzreiz uzliek zināmus “ierobežojumus” tam, kā tiks rādīts pat tik krāšņs un detaļām bagāts stāsts. Panēsājis “fat suit” filmas “Tropic Thunder” uzņemšanas laukumā un acīmredzami pārāk satraukts par savu ārieni, lai uzbarotos pa īstam, Toms Krūzs atveido citu Sīlu – harizmātisku, atraktīvu un ļoti, ļoti simpātisku. Tā laikam būs arī galvenā filmas atšķirība no pirmavota, ja vien neskaitām filmas veidotāju absolūto pārliecību, ka Sīla dienās un nedienās ir vainojams nevis viņš pats, bet gan Centrālā izlūkošanas pārvalde, kura savervēja pilotu vēl viņa TWA darbības laikos – fakts, par kuru nav droši pat Sīla tuvinieki.

American Made

Turpmākais ir skaidrs, ja vien esat redzējuši tādas filmas kā “The Wolf of Wall Street”, “War Dogs” vai “Pain & Gain” (vai paša Daga Laimana “Go”), jo mūs gaida aizraujošs kaleidoskops no vietām, telpām, laikiem un notikumiem ar neiztrūkstošo ironisko aizkadra balsi, mūsdienās tik aktuālo 80. gadu skaņu celiņu un klipveida notikumu montāžas praktiski pusfilmas garumā. Filmas autori izveido no “Barija” dzīvesstāsta spraigu un dinamisku trilleri, kurš maz pieskaras tam, ko šis cilvēks ir patiesībā izdarījis (ievedis ASV neskaitāmas tonnas kokaīna, kuras izpostīja tūkstošiem cilvēku likteņu), bet azartiski parāda viņa tuvāko “draugu” loku – CIP aģentu (ļoti labs Donols Glīsons), Pablo Eskobaru, Očoa brāļus un pat Panamas diktatoru Manuelu Noriegu, kurš jaunākiem lasītājiem ir labāk pazīstams kā viens no videospēles “Call of Duty: Black Ops 2” personāžiem.

Klipveida montāža un tieksme lēkāt pāri vēstures faktiem nostāda filmu “American Made” izklaidējošo, nevis biogrāfisko filmu žanrā (viena no Sīla meitām pat iesūdzēja autorus tiesā), taču tā labi turpina jau minēto filmu tradīciju parādīt ne tos patīkamākos notikumus (un, būsim atklāti, personāžus) pavisam citā, izklaidējošā gaismā. Filma no tā tikai iegūst, bet tas, vai iepazīties ar pirmavota vēsturi pēc tās, ir katra skatītāja personīgās atbildības jautājums.

“American Made” jeb “Barijs Sīls: Īstens amerikānis” jau Latvijas kinoteātros!

Saistītie raksti