Īstais iemesls, kāpēc gaidīt “Wind River”: Teilors Šeridans

Pie aktieriem, kuri pāriet kameras otrā pusē, Holivudā – un arī pie mums – jau visi sen ir pieraduši. Iemesli katram ir savi, bet, sasmēlušies labāko no labākajiem, pie savu filmu veidošanas ir ķēries klāt gan Klints Īstvuds, gan Pīters Bergs, gan Rons Hovards, gan dažādi Beni – Stillers un Afleks. Bet, šķiet, nevienam citam šī transformācija nav bijusi tik negaidīta (tā vien prasās pacelt labo uzaci, kā savulaik “The Rock”, kurš vēl nav meties režijā, bet pagaidiet tikai…), kāda tā bija mūsu stāsta varonim, “Sicario” un “Hell or High Water” scenāriju autoram un “Wind River” režisoram Teiloram Šeridanam.

Šeridana jaunība pagāja maksimāli tālu no kino vai greznības – dzīve salīdzinošā nabadzībā Teksasas rančo (viņa ģimene nevarēja atļauties pat kasešu magnetofonu, tādēļ vakaros visi sēdēja mašīnā un klausījās radio), sporta stipendija Teksasas Universitātē, izkrišana no tās, un kāds aģents, kurš izskatīgajam teksasietim piedāvāja doties uz “La La Land” izmēģināt spēkus modelēšanā un aktierspēlē. Tam sekoja visai raiba, taču droša un klišejiski garlaicīga karjera ar epizodiskām lomām tādos seriālos kā “Volkers, Teksasas reindžers”, “V.I.P.”, “Star Trek: Enterprise” un veselos divos “C.S.I.”. Kulminācija tika sasniegta ar pavisam īstām lomām seriālos “Veronica Mars” un “Sons of Anarchy”, kur Šeridans atveidoja mazpilsētas Čārmingas šerifu un Džeksa Tellera un co. niknāko ienaidnieku likuma sargu pusē.

Teilors Šeridans seriālā "Sons of Anarchy"

Teilors Šeridans seriālā “Sons of Anarchy”

Šķita, ka meklētā laime beidzot ir klāt – populārs seriāls, droša karjera, ja ne… otrās sezonas pašā sākumā skatītāju jau iemīļotajam Šeridana varonim Deividam Heilam sulīgi pārbrauca pāri smagā mašīna! Vēl lielāks šoks – aktieris pats un labprātīgi pameta seriālu, lai… nodotos scenāriju rakstīšanai! Ilgie gadi trešā plāna lomās otrās šķiras seriālos parādīja Teiloram Sapņu fabrikas īsto seju – neskatoties uz savām pūlēm vai spējām, viņš nekad nesaņēma un arī nesaņemtu Krūzam, Pitam, Džekmanam u.c. superzvaigznēm sūtītos scenārijus, tā vietā saņemot tikai piedāvājumus tēlot kārtējo bandītu, policistu, algotni vai jūras kājnieku bez jebkādām nākotnes izredzēm kaut ko mainīt lietas labā. 40 gadu slieksnis lika pasteigties, un Šeridans nolēma rīkoties tā, kā šādās situācijās jārīkojas – sev piemērotas lomas jāraksta pašam, izmantojot visu karjeras laikā uzkrāto izlasīto scenāriju bagāžu!

Viņa pirmais scenārijs bija tumša, skarba un vardarbības pārpildīta krimināldrāma “Sicario” – kā stāsta nevienu scenāristu kursu izgājušais Šeridans, to uzrakstīt palīdzēja visi tie draņķīgie scenāriji, kurus viņš lasījis savas dzīves laikā. Protams, jauna, nepazīstama autora (turklāt vēl otrā plāna lomu seriālu aktiera!) scenāriju neviens nelasīja un nevēlējās pat redzēt, tādēļ Šeridans ķērās pie nākamā – “Comancheria”. Mazliet optimistiskāks par iepriekšējo, tas stāstīja par diviem brāļiem banku laupītājiem autora dzimtajā Teksasā. 2012. gadā nokļuvis izslavētajā “The Black List“, tas tika veiksmīgi pārdots, taču iestrēga t.s. “development hell”. Laimīgas sagadīšanās dēļ “Sicario” scenārijs (nu jau “no “Comancheria” autora”) nonāca pie režisora Denī Vilnēva, kurš acumirklī nolēma, ka tas būs viņa nākamais projekts. Tas palīdzēja arī “Comancheria” progresam – kā jau jūs būsiet nopratuši, filmu zinām kā “Hell or High Water”. Abas šīs filmas nodrošināja Šeridanam atpazīstamību, leģitimitāti un svaru industrijā, ko visu spēcināja ASV Scenāristu ģildes (par “Sicario”), kā arī ASV Kinoakadēmijas un BAFTA (par “Hell or High Water”) nominācijas.

Teilors Šeridans, Taylor Sheridan

Teilors Šeridans un Džefs Bridžess “Hell or High Water” uzņemšanas laukumā

Bija laiks izmantot momentum un ķerties klāt pašam savai filmai, ko Šeridans arī darīja, pirmo reizi sarakstot scenāriju pats sev – “Wind River” noslēdz viņa paša nodēvēto “Frontier Trilogy”, un tas ir visnotaļ cienīgs triloģijas noslēgums. Ceļš uz to gan nebija viegls un varbūt pat vēl grūtāks nekā tikšana līdz pirmajam producētajam scenārijam – pat atzītiem scenāristiem Holivudā ne pārāk naski dod finansējumu, tādēļ tas tika meklēts neatkarīgi. Filmas budžets ir vismazākais no visām Šeridana filmām (un pat “Hell or High Water” tas bija vien 12 milj. USD…), un pēc mokpilnas filmēšanas -20 grādu temperatūrā tas vienkārši beidzās. Šeridans nepadevās un pieteica nepabeigto filmu Sandēnsas kinofestivālam (ironiskā kārtā filma tika uzņemta Pārksitijā, Jūtā – festivāla mājvietā), lai tādējādi raisītu izplatītāju interesi un piesaistītu papildu finansējumu. Bet tas radīja virkni sarežģījumu ar jau esošajiem finansētājiem brāļiem Vainšteiniem, kuri atteicās filmu izplatīt…

Viss beidzās labi – filma savu pirmizrādi piedzīvoja Sandēnsas kinofestivālā, kur saņēma lieliskas atsauksmes, un tad devās uz Kannu kinofestivālu, lai tur noceltu “Un Certain Regard” kategorijas balvu Šeridanam kā labākajam režisoram. Neliela pietura Karlovi Varu kinofestivālā (divas balvas), un jau no 4. augusta filma ir skatāma arī pie mums Latvijā!

Teilors Šeridans, Taylor Sheridan

Teilors Šeridans “Wind River” uzņemšanas laukumā

Bet ko turpmāk varam gaidīt no Teilora Šeridana? “Sicario” turpinājumu “Soldado”, kurš ir jau sarakstīts un arī nofilmēts (gaidām filmu nākamgad), tiek plānota arī trešā daļa. Tieši Šeridans Holivudai adaptēs Matiasa Šūnertsa franču trilleri “Disorder”, to režisēs Džeimss Mengolds (“3:10 to Yuma”, “Logan”). Visbeidzot – Šeridana plānos pats interesantākais projekts ir īsts vesterna miniseriāls “Yellowstone” ar citu žanra lietpratēju Kevinu Kostneru. Gaidām ar nepacietību!

Saistītie raksti