Bezbailīgais: Toma Krūza pārgalvīgākie triki

Leģendu par Holivudas aktieriem, kuri “paši izpilda visus savus trikus”, ir dzirdējuši visi, bet no realitātes tā ir tikpat tālu, kā Latvijas kino no Holivudas. Vēlme ir apsveicama, taču tās ceļā parasti stāv fiziskā sagatavotība, satraukti producenti, apdrošināšanas kompānijas un vienkārši veselais saprāts. Taču Toms Krūzs ir pavisam cits gadījums – aktieris pat savos 54 (!) gados atrodas teicamā fiziskā formā, ir pats savu filmu producents, bet skaidrības par Toma veselo saprātu nav jau ļoti ilgu laiku…

Par laimi, tas absolūti neietekmē viņa kā aktiera sniegumu – un mums ir iespēja baudīt vienu pārgalvīgu triku pēc otra. Par cik kinoteātros joprojām plosās Toma svaigākā – un triku pilnā – filma “Barijs Sīls: Īstens amerikānis” (“American Made”), mēs nolēmām vēlreiz aplūkot aktiera spilgtākos uznācienus “pārspēt kaskadierus” žanrā. Tikai bez satraukuma – jaunās filmas spoileru rakstā nav, lai arī tur Toms pietiekami izrāda savu adrenalīna kāri:

1) “Neiespējamā misija”, ielaušanās CIP dzīlēs
Kopēts, parodēts un varbūt pat atdarināts (ar pirkstiem nerādīsim, bet bilo ģelo…), viens no ikoniskākajiem trikiem ne tikai “Neiespējamā misija” filmu ciklā, bet arī visā mūsdienu kino vēsturē – Toma Krūza atveidotais Ītans Hants ielaužas ASV specdienestu svētākajā mītnē, un turpmākās piecas minūtes nostiepta ir ne tikai Krūzu noturošā aukla, bet arī skatītāju nervi! Klusums, elpa, Žana Reno mīmika, krītošs nazis un sviedru pile – vārdu sakot, kino klasika:

2) “Neiespējamā misija 2”, klints aina
Allaž pārgalvis, Toms Krūzs ar vislielāko prieku ķērās klāt pie šīs ainas, lai visai pasaulei (un arī sev) nodemonstrētu, ka no augstuma viņam nav bail! Protams, ka brīžiem Tomu aizstāj profesionāls klinšu kāpējs, un daži kadri ir piefilmēti studijā, taču lielākoties uz ekrāna redzam pašu Krūzu – un tā ir gandrīz vai pirmā filmas aina. Kāds noteikti bija izpētījis (mums šādu datu nav), bet alpīnistu kursi pēc filmas iznākšanas noteikti piedzīvoja īslaicīgu, bet strauju interesentu pieplūdumu (piedodiet par mūziku, citas HD versijas nav):

3) “Neiespējamā misija III”, uzbrukums uz tilta
Apbruņojies ar lielāko budžetu, kāds uzticēts lielā kino debitantam kino vēsturē, režisors Džej-Džejs Abrams bija pārliecības pilns to parādīt arī uz ekrāna, tapēc radīja iespaidīgāko tilta ainu kino kopš “True Lies” laikiem (un tā ir spēcīga mēraukla). Ne tikai dēļ montāžas un likmēm, kuras ir filmas varoņu priekšā, bet tai skaitā dēļ sava biedējošā reālisma un tā, ka (gandrīz) visus trikus aktieri izpildīja paši. Jā, arī to, ko atceraties vislabāk – pneimatiskās katapultas, troses stingrā režisora Džej-Džeja Abramsa kompānijā Toms Krūzs vairākas reizes triecās pret auto, kamēr dabūja perfekto kadru (birstošos loga stiklus pēc tam piezīmēja CGI speciālisti). Rezultāts ir vairāk kā vērts:

4) “Neiespējamā misija: Rēgu protokols”, Burj Khalifa iekarošana
Uz šo brīdi iespaidīgākā “Neiespējamās misijas” aina un lielisks piemērs, kad viss filmas mārketings tiek būvēts ap vienu ainu vai pat kadru (tas pats mūs gaida arī piektajā daļā), pat ja tā “nav līdz galam taisnība” (medijus apceļojusī bilde ar uz pašas smailes sēdošo Krūzu fiziski nav iespējama, jo 700m augstumā ēkas virsma sakarst līdz pat 50* pēc Celsija). Kas gan absolūti nemaina pašas ainas, nekautrēsimies teikt, ģenialitāti – spriedzes ziņā viena no labākajām, ja ne vislabākā, visā filmu ciklā:

5) “Minority Report”, bēgšana no nākotnes policijas
Vēl viena filma, kur Tomam Krūzam bija iespēja nodemonstrēt savas skriešanas prasmes – viņa varonis, PreCrime vienības vadītājs Džons Andertons, tiek nepatiesi apsūdzēts un bēg no nu jau bijušajiem kolēģiem. Režisoram Stīvenam Spīlbegam ienāca prātā uzbūvēt tipisko pakaļdzīšanas ainu tā, ka darbība notiek nevis horizontāli, bet gan vertikāli – tādēļ, ka Krūza vajātāji ir ekipēti ar pārnēsājamajiem reaktīvajiem dzinējiem. Rezultātā – viena no atmiņā paliekošākajām filmā, kur tādu ainu netrūkst, kā arī visa fantastikas žanrā kopumā:

6) “Knight & Day”, pakaļdzīšanās uz šosejas
Nepelnīti aizmirsta, šī vieglā (vieglprātīgā) un nenopietnā grāvējfilma/komēdija cieta tikai no ķīmijas trūkuma starp Krūzu un Diazu, bet tajā netrūka lielisku un pārgalvīgu triku, kurus, protams, Toms Krūzs lielākoties izpildīja pats. Žanrā, kurā tāpat nekas labs nav bijis kopš “Mistera un Misis Smitiem”, tas jau ir liels panākums:

7) “The Last Samurai”, pēdējā cīņa
Galvenais šajā ne pa jokam dramatiskajā un aizkustinošajā ainā no Edvarda Cvika vēsturiskā eposa “Pēdējais samurajs” nav pat pēdējo samuraju varonīgā un traģiskā bojāeja, bet gan tas, ka Toms Krūzs ir pārcilvēks pat ciemos! Izcils jātnieks (arī dzīvē), zobencīņas eksperts, nenogurdināms taisnības cīnītājs un, patiesi, pēdējais samurajs – ja ņemam vērā neticamo “katanas metienu” (1:50), ir skaidrs, ka tā neprot vairs neviens:

8) “Neiespējamā misija 2”, kulminācija
Džona Vū sākotnējā, režisora versija esot ilgusi tuvu 3 stundām un bijusi labākajā gadījumā ar “R” reitingu (drīzāk “NC-17”, vardarbības dēļ). Bet ne jau par velti Toms Krūzs ir šo filmu producents, tapēc visa asiņainā simfonija tika brutāli pačikāta (nav gan zināms, cik daudz no oriģinālā materiāla bija slo-mo baložu ainas), un filma ieguva rietumu skatītājam saprotamākus apveidus, iekļaujoties 123 minūtēs un “PG-13” reitingā. Objektīvi neveiksmīgākā cikla daļa, tā tāpat pārsteidz ar eksplozīvu kulmināciju (pat ja lielākais ieguvējs no filmas bija pat ne Krūzs, bet repmetāla blice Limp Bizkit):

9) “War of the Worlds”, pirmais uzbrukums
Kā jau iepriekšējos klipos pamanījāt, Tomam Krūzam ļoti patīk (un padodas!) skaisti skriet – ko viņš dara arī šajā Stīvena Spīlberga režisētajā ekranizācijā/rīmeikā:

10) “Neiespējamā misija”, kulminācijas aina ātrvilcienā
“Neiespējamā misija” bija Toma Krūza pirmais producenta darbs – un izgāšanās patiesi nebija iespējama! Bet tā bija tik tuvu – filmēšana nebūt nenāca viegli, un drīz vien filmas budžets tika iztērēts un arī pārtērēts, bet tās kulminācija, kurai bija jākļūst par pasākuma naglu, vēl nebija uzfilmēta! Pieredzējušā aktiera, bet producenta-iesācēja priekšā bija dilemma – nobeigt filmu ar atrisinājumu vilciena vagonā, vai ieguldīt tajā personīgos līdzekļus, un uzfilmēt, kā plānots. Toms noriskēja, un risks sevi 100-kārtīgi attaisnoja – viena no iespaidīgākajām ainām kino vēsturē (zinam, šis raksts ir pilns ar tādām, ja):

“Barijs Sīls: Īstens amerikānis” joprojām skatāma Latvijas kinoteātros!

Saistītie raksti