Kinoblogeri Berlīnē: Valentīndiena ar Robertu Patinsonu

Kapitālistu svētki – Valentīna diena – Kinoblogeriem iesākās Berlīnes pagrīdē. Braucot uz tuvāko kinoteātri, ar mums sarunu uzsāka kāds tumšādainais cilvēks, kurš prasīja naudu atpakaļceļam uz Panamu. Diemžēl nācās atteikt jaukajam cilvēkam, jo varējām piedāvāt vien biļetes uz filmām. Drīz pēc tam nācās teikt ardievas, jo panamieti no metro izmeta kontrole.

Gribējām kā labāk – sanāca kā vienmēr. Galvas nenokāruši, devāmies skatīties, ko festivāls mums piedāvās šodien. Piecas minūtes pirms daudzsološas “Netflix” dokumentālās filmas pirmizrādes Kinoblogeru priekšā bija smaga izvēle – gaidīt, kad no mašīnas izkāps ārā Roberts Patinsons, vai arī doties skatīties filmu. Tā arī Patinsonu atstājām vienu ar miesassargiem un “Krēslas” fanu pūli.

Paša festivāla repertuārs ir tikpat progresīvs, cik pilsēta, – cilvēki netiek šķiroti pēc orientācijas, rases, ticības. Galvenā ir personība – ja tā ir interesanta, tad viss pārējais ir mazsvarīgi. Filmas par minoritātēm ir daudzpusīgas un visaptverošas. Netiek piedāvāts tikai viens skatpunkts “cik briesmīgi būt melnam/gejam/transvestītam”, bet gan plašāk iztirzāts, ko šī sabiedrības daļa jūt ikdienā. Tomēr tas, cik kvalitatīvi minoritāšu problēmas tiek ekranizētas, ir ļoti atkarīgs no veidotāju komandas radošās enerģijas. Trāpīt uz labu filmu ir līdzīgi, kā dzīvē sasniegt stabilitāti – izej cauri daudzām neveiksmēm, līdz beidzot tiec pie paliekošām vērtībām.

Turpinājumā – atskaite par festivālā redzēto.

“Call Me by Your Name”

Režisors: Luca Guadagnino. Galvenajās lomās: Timothée Chalamet, Armie Hammer, Amira Casar

Film stills

Viens no festivālā biežāk redzamajiem aktieriem Ārmijs Hamers turpina lauzties ārā no “smukās Holivudas slavenības” statusa. Šoreiz viņš ir pieņēmis izaicinošu lomu filmā par dzīvi ar netradicionālu seksuālo orientāciju 80. gadu Itālijā. Aiz kameras stāv rūdīts kinomāns – Luka Gvadanino, kurš savas enciklopēdiskās vēstures un kino teorijas zināšanas izcili atspoguļo uz lielā ekrāna. Viņa divu stundu garais veikums ir pilns ar izcilu kadra kompozīciju, atmiņā paliekošiem izteiksmes līdzekļiem intelektuālos dialogos. Visvairāk spīd emocionālā atklātība pret skatītājiem – jaunieša ceļojums savas seksuālās identitātes meklējumos ir daudzpusīgs un vairāk nekā baudāms. Vērtējums: 4/5

“Mr. Long”

Režisors: SABU. Galvenajās lomās: Chen Chang, Shô Aoyagi, Yi Ti Yao

Filmstills

Āzijas režisoru protests pret Holivudas spriedzes kino standartiem aizsākas daudzsološi. Spriedzes ainas bez asas montāžas un liekiem skaņu efektiem uzdzen zosādu – varbūt japāņi beidzot uztaisījuši jaunu Džonu Viku? Skumīgā kārtā tam seko stundas ilgas gaidas pēc jebkādas notikumu attīstības. Skatītāji ir spiesti vērot, kā galvenais varonis nepieklājīgi ilgu laiku pavada, gatavojot pelmeņus trūcīgajiem, tādējādi cenšoties izpirkt savus grēkus. Ja tik mazsvarīgām lietām filmā netiktu atvēlēts tik daudz laika, “Mr. Long” būtu pieņemama īsfilma par slepkavas skumjo dzīvi. Vērtējums: 2/5

“Spoor”

Režisore: Agnieszka Holland. Galvenajās lomās: Agnieszka Mandat-Grabka, Wiktor Zborowski, Jakub Gierszal

Filmstills

Stereotipi par Poliju kino režijas veterānei Agņeškai Holandai ir smieklīgs temats. Ar savu veikumu “Spoor” viņa tos nevis lauž, bet gan smejas kopā ar skatītājiem. Tādas lietas kā dzīvnieku aizsardzība, Centrāleiropas kiberdrošība un Šerloka Holmsa mistērijas cienīgas slepkavības tiek sapludinātas kopā spēcīgā autorkino. Raudi, smejies vai pamet zāli seansa vidū – vienaldzīgs gan nepaliksi. Vērtējums: 4/5

“Casting JonBenet”

Režisore: Kitty Green. Galvenajās lomās: Hannah Cagwin, Aeona Cruz, Liv Bagley

Film stills

Kad Kventins Tarantīno izveidoja savu debijas darbu – filmu par laupīšanu bez pašas laupīšanas -, cilvēki spiedza aiz sajūsmas, saprotot, ka tur kaut kam ir jābūt. Tādu pašu ceļu izvēlējusies iet režisore Kitija Grīna –  viņas filma ir par slepkavību, kurā trūkst slepkavības, īsta izmeklēšanas procesa un atrisinājuma. Jautājums – kas tad tur vispār notiek? Tas arī pats interesantākais. “Casting JonBenet” ir daļēji dokumentāla, daļēji pilnmetrāžas filma. Cilvēkiem, kas bija tuvumā īstās slepkavības laikā, tiek piedāvāts iejusties lomās un izspēlēt notikumus kino formātā. Tas viss tiek tverts ar kameru un parādīts uz ekrāna. Tādējādi tiek lauztas barjeras starp skatītājiem un kinozāles četrām sienām – cilvēcīgs ieskats dokumentālās filmas tapšanas procesā un interesanta pieeja traģiskam stāstam. Vērtējums: 4/5

“The Midwife”

Režisors: Martin Provost. Galvenajās lomās: Catherine Deneuve, Catherine Frot, Olivier Gourmet

Film stills

Ja mistiskā kārtā “The Midwife” parādīsies Latvijas kinoteātros, neticiet franču kino dīvas Katrīnas Denēvas vārdam titros un jebkādām garantijām par kvalitāti. Kinematogrāfiskā maģija tiek neveiksmīgi imitēta, akli sekojot banāliem Eiropas kino standartiem. Stāsts par pagātnes rēgu parādīšanos sievietes ikdienas rutīnā ekranizēts bez jebkādām spilgtām inovācijām. Vērtējums: 2/5

“The Lost City of Z”

Režisors: James Gray. Galvenajās lomās: Charlie Hunnam, Robert Pattinson, Sienna Miller

Film stills

Pelēka filma (gandrīz visās nozīmēs) ar episka vēsturiskā kino ambīcijām. Harizmātisks aktieru trio – Čārlijs Hanems, Roberts Patinsons un Sjenna Millere – režisora Džeimsa Greja vadībā parūpējas par divām stundām aizmirstama piedzīvojuma. Kādu var piesaistīt eksotiskās filmēšanas vietas un smuko aktieru ģīmji, tomēr nekas no tā nepārsteidz, jo pamatmateriāls ir vājš pats par sevi. Vērtējums: 2/5

Valentīndienas izskaņā Kinoblogeri tomēr satika Robertu Patinsonu un pat no tāluma uztaisīja neveiksmīgus pašportretus. Satiksme pilsētā apturēta, cilvēki brutāli laužas pūļos tikai, lai dabūtu aktiera autogrāfu. Tomēr mēs pa to laiku turpinām skatīties daudz jo daudz kino un cenšamies nezaudēt saprātu aiz sajūsmas. Turpinājums sekos…

Augusts Barkovskis, īpaši no Berlīnes kinofestivāla

Saistītie raksti